Elektrisch varen op de Kromme Rijn en start ecologische nulmeting

Gepubliceerd op 16 juli 2024

Met ingang van 1 januari 2025 is gemotoriseerd varen met een brandstofmotor verboden op de benedenloop van de Kromme Rijn. Dit is het gedeelte tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw Werkhoven in Bunnik. Op 18 juni is een verkeersbesluit met deze inhoud vastgesteld door het dagelijks bestuur van het waterschap. Gemotoriseerd varen met elektrisch aangedreven boten is wel toegestaan.

Het verkeersbesluit heeft van 13 december t/m 23 januari 2024 ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn 11 inhoudelijke zienswijzen binnengekomen. De reacties hebben niet geleid tot een aanpassing van het besluit.

Begin juni start een meerjarig onderzoek naar de effecten van de maatregel op de ecologie. Onderdeel van het onderzoek is een analyse van de vaarbewegingen op de Kromme Rijn.

Positieve bijdrage waterkwaliteit en ecologie Kromme Rijn

De Kromme Rijn is een belangrijke watergang voor de Europese Kaderrichtlijn water, een zogenaamd 'waterlichaam'. De Kromme Rijn voldoet nog niet aan de wettelijke normen voor waterkwaliteit. Uiterlijk in 2027 moeten die normen zijn gehaald.

Het doel van het vaarverbod is om een impuls te geven aan het verbeteren van de ecologie en de waterkwaliteit. Het aantal vaarbewegingen, en daarmee verstoringen, gaat omlaag. Daarmee verwachten we de natuurwaarden in dit deel van de Kromme Rijn te vergroten. Om de precieze effecten zo goed mogelijk in kaart te brengen, start vanaf juni 2024 een ecologische nulmeting.

Ecologische nulmeting en tellen vaarbewegingen

De nulmeting bestaat uit een onderzoek naar de ecologische staat van de benedenloop van de Kromme Rijn. Op meerdere locaties monitort het waterschap de ontwikkeling van de plantengroei en registreren we de waterbeestjes. Hierbij kijken we ook naar informatie uit eerdere onderzoeken.

Verder is het van belang om precies te weten wat voor vaartuigen op de Kromme Rijn varen en hoeveel dat er zijn. Om het tellen geautomatiseerd mogelijk te maken, plaatst het waterschap op twee locaties geavanceerde beeldanalysesensoren. Deze sensoren kunnen zien of een langsvarende recreanten stroomopwaarts of -afwaarts vaart (richting) en of het om een kano of boot gaat (type vaartuig). Uiteraard is de privacy van passerende recreanten gewaarborgd. Het systeem stuurt geen beelden door. Aanvullend aan de automatische tellingen voeren studenten ook handmatige tellingen uit.

Het vervolg

Na de nulmeting dit jaar gaat het onderzoek de komende drie jaar door.  De eindresultaten verwacht het waterschap in 2028. Afhankelijk van de uitkomsten kijkt het waterschap of er verdere aanpassingen in de vaarregels nodig zijn.