Startsein duurzame samenwerking project dijk- en oeververbetering Willeskop deel 2

Gepubliceerd op 14 februari 2025

Het project dijk- en oeververbetering Willeskop deel 2 is officieel van start gegaan. Het bijzondere aan dit project is dat Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) het thema duurzaamheid een grote rol heeft gegeven. Zo is de verhouding tussen elektrisch en niet-elektrisch materieel 1:3, wat ook uitdagingen met zich meebrengt vanwege de beperkte beschikbaarheid van elektrisch materieel en laadinfrastructuur.

Bij het versterken en verhogen van de dijk en oevers tussen Montfoort en Oudewater maakt HDSR zoveel mogelijk gebruik van elektrisch materieel. Ruim 30 procent van de machines is volledig elektrisch. Het gaat hierbij om hijskranen, voertuigen en boten waarvan gewerkt wordt.

HDSR stelt zich tot doel de emissie bij alle projecten zoveel mogelijk te verlagen. Maar tegelijkertijd is de beschikbaarheid van emissieloos materieel in Nederland beperkt. Daarom wordt voor het overige materieel gebruik gemaakt van machines die minder CO2 uitstoten dan gangbaar is.

Woensdag 12 februari jl. ging het project officieel van start. Duurzaam werken kent naast de beschikbaarheid van materieel ook nog andere uitdagingen. Bert de Groot, hoogheemraad HDSR: “We werken vooral op het water, dus het is altijd een uitdaging om elektrische apparatuur te laden. En ook de aannemer moet zich, net zoals het waterschap, aanpassen om met elektrisch materieel te werken.”


Samen met aannemersbedrijf Benecke BV zoekt het waterschap oplossingen om zo duurzaam mogelijk te kunnen werken.


Links op de foto:

Hoogheemraad: Bert de Groot, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Rechts op de foto:

Projectleider: Herman Lokhorst, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden