Nieuwsbrief september 2024 GHIJ

nieuwsbrief foto
Nieuwsbrief september 2024

De zomervakantie is weer voorbij. Het is dan ook hoog tijd om u weer te informeren over de ontwikkelingen in en rondom de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel.

Aannemer is bekend van project Willeskop deel 2

willeskop

Afgelopen periode is het aanbestedingsproces doorlopen voor het verstevigen van de dijk en het vervangen van de oevers tussen Montfoort en Oudewater. Goed nieuws, de aannemer is bekend.

Omwonenden ontvangen binnenkort een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst. De aannemer zal zich tijdens de informatieavond voorstellen en de aanwezigen informeren over de aanpak, evenals waar en wanneer de aannemer gaat beginnen. Wees uiteraard welkom!

Project oeververbetering Hekendorp

oever_hekendorp_1

In Hekendorp gaan we de oever verbeteren. De oever ligt langs het jaagpad aan de ventweg van de Goejanverwelle tot het onverharde deel van het jaagpad. De verbetering van de oever is nodig om te voorkomen dat de oever wegspoelt. We zijn al begonnen met de voorbereidingen. Tot februari volgend jaar doen we divers onderzoek en verzamelen we informatie. Dan volgt een ontwerp en een plan voor de uitvoering. De verwachting is dat we vanaf oktober 2025 starten met de werkzaamheden aan de oever.

Project Willeskop deel 1 afgerond

willeskop_1

Aannemer Straver en Zn. heeft de dijk- en de oeverwerkzaamheden op het deel tegenover gemaal De Pleyt en ter hoogte van de Oudeweg afgerond. Hierdoor is het achterliggende gebied weer beschermd tegen overstromingen.

De beschoeiing is vervangen en voorzien van kleine fauna-uittredeplaatsen die kleine dieren, zoals konijnen, helpen om weer op de kant te komen. Ook is er een grote fauna uittredeplaats aangebracht, die bijvoorbeeld reeën helpen die te water zijn geraakt. De kering is op hoogte gebracht en voldoet weer aan de veiligheidsnorm. Ook is het gras opnieuw ingezaaid. De start van het project was wat moeizaam en ervaringen uit dit project worden meegenomen in volgende projecten.

Onderzoek voorbereiding project Achthoven - IJsselstein afgerond

Project Achthoven foto - kopie

Uit het onderzoek zijn de volgende actiepunten gekomen:

  • Het hele fietspad voldoet aan de veiligheidseisen. Dit betekent dat er geen werkzaamheden op de Zuid-IJsseldijk uitgevoerd gaan worden.
  • De aansluiting ter hoogte van IJsselstein voldoet ook aan de veiligheidseisen. Hier worden geen werkzaamheden uitgevoerd.
  • De aansluiting ter hoogte van Knollemanshoek voldoet nog niet aan de eisen. Hier gaan we werkzaamheden uitvoeren. De werkzaamheden betreffen het aanbrengen van een grondtalud.
  • De veetunnel ter hoogte van Camping de Voormolen wordt dichtgemaakt met klei om te voldoen aan de veiligheidseisen.
  • De werkzaamheden aan het jaagpad worden uitgesteld en meegenomen in een toekomstig oeverproject.

Wat we weten over de vissterfte in de Hollandsche IJssel

Schermopname_2-9-2024_102433_www.rtvutrecht.nl

U heeft het ongetwijfeld gelezen op internet of gezien in het nieuws. We hebben helaas te maken gehad met vissterfte in de GHIJ. Enorm vervelend, maar aan de andere kant is er veel geleerd over hoe ons watersysteem in kletsnatte omstandigheden reageert. Het waterschap gaat aanvullende onderzoeken uitvoeren, samen met Universiteit Wageningen. Het doel hiervan is om in de toekomst nog beter in te spelen op deze extreme omstandigheden en preventieve maatregelen te nemen om vissterfte waar mogelijk te voorkomen.

Klimaatverandering stelt het waterschap voor nieuwe uitdagingen.
Het klimaat verandert sneller dan gedacht, waardoor extremer weer zoals hoosbuien, droogte en hitte steeds vaker voorkomen.

Hollandsche IJssel niet bereikbaar via sluis Oudewater

stremmingoudewater_v1

Vanwege een breuk in het scharnier van de sluisdeur is de sluis bij Oudewater momenteel niet operationeel. Het oplossen van dit probleem zal naar verwachting langer duren dan enkele dagen, omdat het herstellen van een sluisdeur maatwerk is. De stremming is hierdoor aan de orde tot einde vaarseizoen. Door de defecte sluisdeur is het nu niet mogelijk om via de Lange Linschoten naar de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel en terug te varen. De alternatieve route loopt via de Dubbele Wiericke (Hekendorp – Nieuwerbrug).

Meer informatie?

Heeft u een vraag? Dan kunt u het beste mailen naar [email protected]

Wist u dat?

  • Het waterschap aan nog meer interessante projecten werkt op en langs de GHIJ? Meer hierover leest u op onze website.