Baggeren
De Gekanaliseerde Hollandsche IJssel (GHIJ) is een belangrijke regionale vaarroute. Het is dus van belang dat de GHIJ overal voldoende diepte heeft voor grote schepen. In 2017 is er gebaggerd door aannemer Van de Biggelaar. Omdat het project opnieuw opgestart moest worden is er ook een nieuwe aanbesteding gedaan en aannemer JP Schilder heeft de baggerwerkzaamheden vanaf 2020 uitgevoerd. Om te baggeren buiten het vaarseizoen, is er in verschillende fases gebaggerd. In 2023 zijn de baggerwerkzaamheden afgerond.
Door de GHIJ te baggeren tot de diepte van de bodem, blijft de vaarweg in de toekomst voldoende breed en diep voor alle schepen. Daarnaast heeft het een gunstige invloed op de waterkwaliteit.
Hoe werkt baggeren?
Bagger wordt met een kraan op ponton (een drijvend platform) uit het water gehaald en met zogenoemde beunbakken naar de overslaglocatie of opstellocatie gevaren. Daar wordt de bagger overgeladen in vrachtwagens en afgevoerd naar de stortlocatie of nog een keer overgeladen in een groot schip die naar de stortlocatie vaart. Deze locaties wijzigen vaker gedurende het werk.
Zie foto: Hoogheemraad Bert de Groot schept de laatste bagger
Voldoende zoet water
Ons waterschap heeft als taak om in tijden van extreme droogte extra zoet water aan te voeren naar West-Nederland. Dit is onderdeel van het project ‘Capaciteitsuitbreiding Klimaatbestendige Wateraanvoer Midden Nederland (KWA+)’. Eén van de aanvoerroutes van extra zoet water loopt via de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel. Om meer water naar het westen te kunnen doorvoeren worden niet alleen de reguliere baggerwerkzaamheden uitgevoerd, maar wordt de GHIJ waar mogelijk ook verdiept. Een verdieping van de GHIJ betekent dat er nog meer water doorgevoerd kan worden.