Veelgestelde vragen Omgevingsloket
In het Omgevingsloket vindt u (online) informatie over de fysieke leefomgeving. U kunt in het loket zien welke regels er gelden op een bepaalde locatie. En of u een vergunning nodig heeft of een melding moet doen voor geplande werkzaamheden. En als u een vergunning nodig heeft of een melding moet doen, kunt u dat meteen in het loket regelen.
Wilt u een vergunning aanvragen, een melding doen of informatie opsturen via het omgevingsloket? Dan moet u inloggen. Dan weet het waterschap met wie zij zaken gaat doen.
Inwoners van Nederland kunnen inloggen met DigiD.
Nederlandse bedrijven en andere organisaties kunnen gebruik maken van eHerkenning.
Europese bedrijven kunnen eIDAS gebruiken om in te loggen.
Initiatiefnemers die geen gebruik kunnen maken van deze systemen, kunnen een Omgevingsloket-ID aanvragen. Dit kan via de website van de Omgevingswet.
Vragen over de status van uw vergunningaanvraag kunt u stellen aan het waterschap via (contactmogelijkheid waterschap invullen). U kunt daar ook terecht voor inhoudelijke informatie en lokaal beleid.
Heeft u opmerkingen over (de technische werking van) het Omgevingsloket? Die kunt u stellen via het vragenformulier of storingenformulier van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Het is mogelijk om een adviseur, architect of andere deskundige een vergunning namens u te laten aanvragen. Daarvoor voegt u in ‘mijn omgevingsloket’ een deelnemer toe met de rol ‘gemachtigde’.
U komt veel vragen tegen als u in het Omgevingsloket bent. Vooral bij de vergunningcheck, het aanvragen van een vergunning en bij maatregelen op maat.
Het kan voorkomen dat u soms een vraag meerdere keren moet beantwoorden. Dat komt omdat in het Omgevingsloket alle overheden hun eigen vragen hebben opgenomen om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen. Bij elke vraag staat door welke organisatie hij wordt gesteld.