Aanslagen waterschapsbelastingen verzonden

Gepubliceerd op 1 februari 2016

Deze week heeft de BghU, Belastingsamenwerking gemeenten hoogheemraadschap Utrecht, de eerste aanslagen voor de waterschapsbelastingen 2016 verzonden.

Samenwerking in de BghU

De BghU is een samenwerkingsverband op het gebied van belastingen tussen de gemeenten Utrecht, De Bilt, Bunnik, Nieuwegein, Lopik, Houten, Utrechtse Heuvelrug en Zeist en het waterschap. De BghU voert namens deze partijen de heffing en inning van lokale belastingen uit. De inwoners en bedrijven van de genoemde gemeenten krijgen één gecombineerde aanslag voor de waterschaps- en gemeentelijke belastingen. Voor inwoners en bedrijven buiten de deelnemende gemeenten geldt dat zij alleen voor hun waterschapsbelastingen zaken doen met de BghU.

De verzending van de aanslagen loopt nog door tot eind maart.

Belasting voor taakuitoefening waterschap

Het waterschap zorgt voor veilige dijken, droge voeten en schoon water. De kosten hiervoor worden niet gedekt door rijk, provincie of gemeente. Daarom heft het waterschap zelf waterschapsbelasting. Iedereen die belang heeft bij de taakuitoefening van het waterschap, betaalt mee. Waterschapsbelasting bestaat uit twee heffingen: de watersysteemheffing (U betaalt watersysteemheffing eigenaren als u eigenaar bent van een woning, (bedrijfs)pand, onbebouwde grond, of een natuurterrein.) en de zuiveringsheffing. Met de watersysteemheffing (U betaalt watersysteemheffing eigenaren als u eigenaar bent van een woning, (bedrijfs)pand, onbebouwde grond, of een natuurterrein.) betaalt het waterschap het beheer van dijken, gemalen en stuwen en het onderhoud van watergangen. Het zuiveren van het afvalwater (Vies water dat vanuit onder meer douches en wc’s naar de rioolwaterzuivering wordt getransporteerd om daar te worden gereinigd) wordt betaald uit de zuiveringsheffing. In de bijsluiter bij de belastingaanslag leest u meer over de taken veilige dijken, droge voeten en schoon water en hoeveel geld in 2016 wordt besteed aan deze taken.

Door het grote aantal aanslagen dat deze weken de deur uitgaat kan het zijn dat de BghU de eerste dagen telefonisch minder goed bereikbaar is of dat de wachttijd kan oplopen. Wij vragen hiervoor uw begrip. Op www.bghu.nl  vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen en u kunt er via het digitaal loket/Mijn BghU formulieren invullen of bezwaar maken.

Wilt u een verzoek voor kwijtschelding doen of automatische incasso regelen? Dan kunt u dit zelf telefonisch regelen via het keuzemenu op 088-0640380 (24 uur per dag/7 dagen in de week).