Zoeken
Door middel van de werkgroepavonden en verschillende gesprekken met bewoners proberen we bij de bewoners in het gebied op te halen wat belangrijk wordt gevonden. Deze belangrijke punten van bewoners zijn verwerkt in omgevingsbouwstenen, oplossingsrichtingen en de notitie woonbeleving. Uiteindelijk maakt het bestuur van HDSR de definitieve afweging hierin.
In principe hebben we de volle breedte aan mogelijke oplossingsrichtingen verkend. Het kan zijn dat er nieuwe oplossingen komen in het proces richting Voorkeursalternatief. Bijvoorbeeld op basis van innovatieve mogelijkheden die door de aannemer worden voorgesteld.
Er kan een nieuwe oplossing op een bepaald stuk dijk worden voorgesteld. Dit betreft dan maatwerk, bijvoorbeeld bij een woning of gebouw.
De bestaande dijk is te smal voor parkeren van auto’s langs of aan de dijk en is onveilig voor recreanten die van buitenaf komen en dit toch doen. Idee van de gemeente is om recreatie beperkt te stimuleren door te onderzoeken of er extra parkeerplaatsen kunnen worden gerealiseerd bij de Tiendweg, wat verder van de dijk af.
Dit proces staat beschreven in de nota kansrijke oplossingsrichtingen tabblad 5 Oplossingsrichtingen. Er is een effectbeoordeling uitgevoerd voor de 8 oplossingsrichtingen. Daaruit zijn uiteindelijk kansrijke oplossingsrichtingen van over gebleven. Uit de kansrijke oplossingsrichtingen zijn drie denkrichtingen voor kansrijke alternatieven opgesteld, waarbij de oplossingsrichting ‘ dijkversterking met ontwikkeling agrarisch landschap en ‘oplossingsrichting dijkversterking met zichtbare geschiedenis (constructie) volledig overeenkomen met de alternatieven. De oplossingsrichtingen ‘partiele dijkversterking en oplossingsrichtingen met ecologisch behoud en met ecologische ontwikkeling ’ zijn opgenomen in het alternatief binnenwaartse versterking met inpassing bebouwing.
De oplossing met een constructie is onderdeel van de denkrichtingen van kansrijke alternatieven en daarmee een van de mogelijke maatregelen bij het opstellen van het voorkeursalternatief. Er is bij de nota kansrijke oplossingen nog geen besluit genomen om voor een type maatregel te kiezen. Bij het opstellen van het voorkeursalternatief wordt een afweging gemaakt voor het toepassen van een maatregel op basis van de projectdoelstellingen van project SAS. Om aan de projectdoelstellingen te voldoen zal er vermoedelijk een combinatie van maatregelen nodig zijn, waaronder naast constructieve maatregelen ook oplossingen in grond. Er liggen bijvoorbeeld goede synergiekansen bij het toepassen van grondoplossingen.
Kosten alleen zijn niet doorslaggevend. Kosten worden afgewogen tegenover andere projectdoelstellingen zoals de veiligheidsnorm, tevredenheid stakeholders en duurzaamheid. De alternatieven worden in december 2020 en januari 2021 afgewogen tegen alle criteria, waaronder kosten.
De maatregel dient wel altijd de waterveiligheid te garanderen. We proberen hiermee zo veel mogelijk andere belangen zoals behoud of verbetering van natuur onderdeel te laten zijn van ontwerpkeuzes. In de Nota Kansrijke Oplossingsrichtingen is deze afweging gedaan bij het opstellen van de denkrichtingen voor kansrijke alternatieven, zie tabblad 9 Vervolgproces nota kansrijke oplossingen. Bij het voorkeursalternatief wordt deze afweging opnieuw gedaan.
Alle woningen op het boerenlint zijn binnen dit criterium van de effectbeoordeling van de oplossingsrichtingen als een cultuurhistorische kwaliteit aangemerkt.
De redeneerlijn buitendijks (rivierwaarts) versterken vraagt om een aanvullende afweging (onderbouwing) voor de definitieve keuze tot buitendijkse (rivierwaartse) dijkversterkingen. Dit in kader van de zorgplicht (Artikel 6.15 Waterbesluit) om zoveel mogelijk rivierbed te behouden. Indien een buitendijkse oplossingsrichting niet anders kan biedt de redeneerlijk ook ruimte aan de beheerder om de negatieve rivierkundige effecten plaats- en tijdsonafhankelijk te compenseren. Om de afweging (onderbouwing) te kunnen maken zijn in de fase van de nota kansrijke oplossingen nu verschillende type oplossingsrichtingen (binnendijks, buitendijks en constructief) nader verkend. In de vervolgfase naar het voorkeursalternatief zullen de buitendijkse (rivierwaartse) versterkingen afgewogen (onderbouwd) worden ten opzichte van de andere oplossingsrichtingen.
- Bij een steil talud ontstaat er bij wateroverslag over de dijk sneller schade (erosie) aan de grasmat van het talud (het water stroomt snel over de grasmat heen), bij een flauwer talud van 1:3 wordt dit minder.
- Bij een talud van 1:3 is de schade aan de berm door overslag (jet-erosie) minder dan bij een steil talud.
- Bij een steil talud is de kans groter dat de dijk bij hoog water door verzadiging van water in de dijk in elkaar zakt en afschuift. Bij een flauwer talud van 1:3 wordt dit risico verkleind.
- Bij een steil talud is het onderhoud lastiger uit te voeren. Een talud van 1:3 is zowel voor het waterschap als de gebruiker (eigenaar of pachter) beter en veiliger te onderhouden zoals maaien.
- De binnendijkse taluds zijn gelegen op het noorden. Een steil talud op het noorden heeft meer schaduwwerking waardoor de erosiebestendigheid van de zode minder is dan bij een flauwer talud.
- De ontwikkelingen binnen de beoordeling op veiligheid steken steeds meer in op het beheer en onderhoud. Om de dijk in de toekomst te laten voldoen aan de eisen en normen is goed beheer en onderhoud noodzakelijk. Een talud van 1:3 geeft meer zekerheid dat aan de normen en eisen kan worden voldaan.
Het is nog niet duidelijk of in dit project overal een talud van 1:3 wordt gerealiseerd.
Door meer gedetailleerdere berekeningen is een vrijwel definitieve veiligheidsopgave ontstaan. Dit is weergegeven in de rode en groene lijnen in de GIS kaarten in het tabblad 8 Aanscherping veiligheidsopgave in nota kansrijke oplossingen. Er is geen oranje meer, dus per veiligheidsopgave is nu het oordeel afgekeurd (rood) of goedgekeurd (groen). Het beeld is relatief wat positiever geworden: het aantal km‘s opgave is minder geworden over de lengte van het traject. Maar ook qua afmetingen in het dwarsprofiel is de opgave verminderd, bijvoorbeeld een kleinere hoogte-opgave dan bij de nota van uitgangspunten is getoond. Of een kleinere stabiliteitsopgave. Er vindt nog wel een controle van de veiligheidsopgave plaats die tot kleinere wijzigingen op een beperkt aantal plekken aanleiding kan geven. In de nota Voorkeursalternatief worden die eventuele kleinere wijzigingen verwerkt.
Ophoging zal meestal tussen de 30 en 50 cm zijn waar een hoogteopgave speelt (dit is verdeeld over het gebied).
In het tab 8 van de nota kansrijke oplossingen is de aangescherpte veiligheidsopgave weergegeven. Hier is te zien dat niet overal een waterveiligheidsopgave aanwezig is. Dat betekent niet dat er geen werkzaamheden plaats hoeven te vinden. In het voorkeursalternatief wordt het ruimtebeslag vastgelegd en bepaald waar de dijk versterkt zal worden.
Op dit moment wordt een inspectie uitgevoerd aan de kokers van gemaal de Koekoek. De resultaten van deze inspectie moeten aangeven of er groot onderhoud uitgevoerd moet worden aan het gemaal. Als dat het geval is kan er een interne meekoppelkans ontstaan. Dan wordt ook het effect van de stabiliteitsopgave op het kunstwerk bepaald worden.