Zoeken
Als u niet in staat bent om het onderhoud zelf te doen, dan kunt u contact opnemen met een loonwerker bij u in de buurt. Ook kunt u bij uw buren informeren hoe zij het onderhoud (laten) uitvoeren.
Met uw buren kunt u goede afspraken maken over het uitvoeren van het onderhoud. Zorg ervoor dat er tussen u en uw buren duidelijke onderhoudsafspraken worden gemaakt, zodat het onderhoud voortaan altijd vóór de volgende schouw uitgevoerd is. Zo voorkomt u aanschrijvingen en kunt u rekening houden met seizoenen om natuurvriendelijk onderhoud toe te passen. U kunt bijvoorbeeld beurtelings de gehele sloot voor uw rekening nemen. Ook kunt u het onderhoud laten uitvoeren door een loonwerker en de kosten delen.
Het onderhoud zal te allen tijde uitgevoerd moeten worden. Als de machines niet bij de sloot kunnen om het onderhoud uit te voeren, dan zal het onderhoud op een andere manier uitgevoerd moeten worden. U kunt het onderhoud handmatig uitvoeren of bij een loonwerker informeren naar andere mogelijkheden. Deze heeft misschien de nieuwste machines die speciaal ontworpen zijn voor moeilijk bereikbare plaatsen.
Het waterschap verleent u geen ontheffing van de onderhoudsplicht als de machines er niet bij kunnen.
Wegbeheerders zijn gemeenten, Rijkswaterstaat of de provincie. Zij maaien de sloten in principe alleen aan de wegkant. Het kan zijn dat de wegbeheerder toch de hele sloot in één keer meeneemt, maar dat zijn ze niet verplicht. Mocht er toch vuil aan uw kant achterblijven, dan bent u daar zelf verantwoordelijk voor. Het is dus niet zo dat de wegbeheerder het resterende onderhoud nog moet uitvoeren.
Voor het groot onderhoud (diepte/profielschouw) ligt het anders. De wegbeheerder is verantwoordelijk voor de hele sloot. U heeft wel ontvangstplicht voor de bagger. Dit betekent dat u verplicht bent om de bagger op uw land te ontvangen. Wij adviseren de wegbeheerder altijd contact op te nemen met de aangrenzende eigenaren over het ontvangen van bagger op de kant.
Ja, de eigenaar is altijd eindverantwoordelijk. Wij gebruiken gegevens van het Kadaster. Als uit deze gegevens blijkt dat u eigenaar bent van een bepaald perceel, bent u verantwoordelijk voor het onderhoud van de watergangen. Het kan zijn dat u uw land verpacht of door iemand laat gebruiken (bijvoorbeeld door ruilverkaveling). Het is dan uw plicht om de pachter/gebruiker tijdig te informeren dat er iets niet in orde is bevonden tijdens de schouw. Kortom, als eigenaar blijft u eindverantwoordelijk voor het onderhoud.
Heeft u (zelfgegraven) greppels of droge sloten (waar dus bijna nooit water in staat) in of om uw perceel? Deze sloten zorgen voor extra waterberging en afwatering in een nat seizoen.
Ook al kan de doorstroming niet in gevaar komen, dan wil dat niet zeggen dat ze mogen verlanden of worden gebruikt als stortplaats voor bagger en/of snoeihout. Dit gaat ten koste van hun functie als waterberger. Het is raadzaam om een keer per jaar onderhoud uit te voeren om zo verlanding te voorkomen.
Een gezonde sloot heeft zuurstof nodig. Voor de vissen, planten en andere levende organismen, maar ook voor het verwerken van afgestorven waterplanten en boombladeren op de bodem; het rottingsproces. De resten van het rottingsproces blijven op de bodem achter en vormen de sliblaag, oftewel de bagger.
Als er weinig water in de sloot staat, is de zuurstof snel op. De vissen, planten en andere levende organismen kunnen er niet meer leven. De kwaliteit van het water gaat dan snel achteruit. Voor een gezond slootmilieu is het dus belangrijk dat er voldoende water in de sloot aanwezig is.
Af en toe organiseert het waterschap inloopavonden om informatie te geven over onderhoud en de schouw. Wilt u hier graag bij zijn? Dat kan! Geef u op via het digitale formulier. Zodra wij een inloopavond in uw buurt hebben gepland, nodigen wij u hiervoor uit.
Bent u geen eigenaar van het perceel dat in de brief genoemd wordt? Stuur een mail naar vhpost@hdsr.nl met een kopie van de brief in de bijlage. Vermeld hierbij de reden van terugzending en, indien bekend, de naam en het adres van de (nieuwe) eigenaar.
Het waterschap krijgt de eigenaar- en adresgegevens rechtstreeks van het Kadaster. Als u het adres wilt wijzigen, dient u dit zelf te regelen met het Kadaster of via uw notaris. Hiervoor kunt u kijken op www.kadaster.nl. Het klantcontactcenter van het Kadaster is op werkdagen van 09:00 – 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer (088) 183 22 00.
In sommige gevallen is het perceel aan de andere kant van de watergang van een gemeente, Rijkswaterstaat, provincie of spoorpartij. Beiden hebben jullie een onderhoudsplicht. Wij adviseren om contact met elkaar op te nemen om onderhoudsafspraken te maken.
Het waterschap controleert lopend, vanuit de auto of eventueel vanuit een boot of de sloten schoon zijn. De diepte van de sloten wordt gecontroleerd door de sloten te peilen met behulp van een peilstok. De mensen die dit doen zijn medewerkers en schouwmeesters van het waterschap. De schouwers zijn op grond van hoofdstuk 5 uit de Algemene wet bestuursrecht bevoegd als toezichthouder de percelen te betreden waaraan een schouwsloot ligt.
Helaas kunnen we dit niet doen omdat het teveel tijd vergt. Als u vragen heeft kunt u contact opnemen met het schouwteam via telefoonnummer: 030 209 7365 of per e-mail: schouwteam@hdsr.nl.
In principe verlenen wij geen uitstel. Het benodigde onderhoud hoort al vóór de schouw uitgevoerd te zijn. Als wij tijdens de schouw constateren dat het onderhoud onvoldoende is uitgevoerd krijgt u van ons een brief. Hierin wordt een redelijke termijn gegeven waarin het onderhoud alsnog uitgevoerd kan worden. In uitzonderlijke gevallen word weleens uitstel verleend. Als u uitstel wilt, kunt u dit schriftelijk bij het schouwteam aanvragen. Dit kan via ons digitaal loket, per post of per e-mail (schouwteam@hdsr.nl). Geef bij uw verzoek om uitstel de reden en de termijn wanneer het onderhoud zo snel mogelijk uitgevoerd kan zijn. En voeg eventuele bewijsstukken toe.
De najaarsschouw is een relatief kort traject, alle overtredingen worden tijdens de herschouw gecontroleerd. Wanneer dit niet voldoende is uitgevoerd, ontvangt u een tweede (strengere) brief.
De diepte-/profielschouw is een project van meer dan een jaar. Het onderhoud moet uitgevoerd zijn voor maart van het volgende kalenderjaar. Wanneer wij hiervan uw gereedmelding hebben ontvangen, kunnen onze schouwmeesters niet direct komen kijken. Zodra er een aantal reacties/gereedmeldingen zijn, kunnen zij het veld in om deze te behandelen.
Als het onderhoud is goedgekeurd, kunt u dit terug vinden op de interactieve kaart, in uw brief staat hoe u dat kunt doen.