Geoweek: ontdekken wat waterschap en dijkleger doen

Gepubliceerd op 30 mei 2016

Een aantal waterschappers was ook dit jaar weer actief tijdens de Geoweek. Ze lieten scholieren van het voortgezet onderwijs ontdekken wat het waterschap en het dijkleger doen.

De polder onder water zetten

Zowel dinsdag- als woensdagochtend hebben leerlingen van de Goejanverwelleschool uit Gouda de polder de Hooge Boezem achter Haastrecht (deels) onder water gezet. Ook liepen ze een schatzoekroute met een GPS-apparaat (geocache), op zoek naar een verborgen schat.

Ontdekken wat het dijkleger doet

Een expeditie over het werk van het waterschap en het dijkleger werd uitgevoerd door leerlingen van het Vecht-college uit Breukelen. Zij bepaalden waar zij ‘hun’ dijkleger gingen inzetten bij een hoogwater-situatie op de rivier de Nederrijn-Lek. Daarbij gebruikten ze kaartmateriaal en overstromingsanimaties. In vijf groepen zijn de leerlingen aan het werk gegaan en hebben zij ieder laten zien waar en hoe zij hun dijkleger zouden inzetten. Dijkgraaf Patrick Poelmann was erbij en heeft de presentaties gejureerd. De vijfde groep heeft uiteindelijk gewonnen, volgens Poelmann op basis van een goed doordachte argumentatie, waarbij liever gekozen werd voor schade dan voor menselijke slachtoffers.

10e Landelijke Geoweek

De landelijke Geoweek.werd dit jaar voor de tiende keer georganiseerd door het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). In totaal maakten zo'n 4400 leerlingen van 10 tot 15 jaar op een leuke manier kennis met het vak aardrijkskunde in praktische en actuele situaties. Scholen uit het hele land hadden zich via www.geoweek.nl ingeschreven op de expeditie van hun keuze. Ons waterschap is sinds 2015 één van de partners van de Geoweek.


Uitleg gps groep 8 Goejanverwelleschool bij Hooge Boezem

Waterschapper Jan Pul legt uit hoe het GPS-apparaat werkt.